Podcast: Miten innovoinnissa voi onnistua?

Jos yritys tai organisaatio haluaa menestyä myös tulevaisuudessa, sen on pakko kehittää jatkuvasti uutta. Mitä pitää huomioida, jotta innovoinnissa onnistutaan? Aiheesta ovat keskustelemassa apulaisprofessori Tua Björklund ja Design Thinking Manager Miko Laakso.

Anu Haapala, 08.04.2022

Se, mikä toimii nyt, ei välttämättä toimi enää huomenna – eikä välttämättä edes tänään joka paikassa. Siksi innovointi on niin tärkeää, sanovat Aalto-yliopiston apulaisprofessori Tua Björklund ja DNA:n Design Thinking Manager Miko Laakso.

"Täytyy koko ajan miettiä, että kun maailma muuttuu ja tulee kriisiä toisen perään, mistä me saadaan myös se huomisen liiketoiminta", Björklund sanoo Aalto Leaders’ Insight -podcastissa.

Sama ajattelu pätee myös vaikkapa oppilaitoksiin ja julkisen sektorin toimijoihin: vaikka ei tavoittelisi voittoa, on syytä miettiä, miten voi saavuttaa tavoitteensa muuttuneessa maailmassa. "Siihen pitää heräillä etukäteen eikä vasta siinä vaiheessa, kun ollaan jo siinä tilanteessa, että tämä ei toiminutkaan enää."

Innovointi on ryhmätyötä. Yksittäinen työntekijä tai vaikkapa johtoryhmä voi saada hyvän idean, mutta sen vieminen eteenpäin organisaatiossa ja jalostaminen innovaatioksi vaatii paljon isomman joukon ihmisiä eri osastoilta ja asiakkaidenkin joukosta.

"Niin viisas kuin johtoryhmä onkin, niin harvemmin se viisaus asuu siellä. Itse pitäisin tärkeimpänä sitä, että organisaatio pystyy mahdollistamaan mahdollisimman laajan osallistumisen kaikilta eri asiantuntijoilta siihen prosessiin ja mahdollisuuksien törmäyttämiseen", Miko Laakso sanoo.

Mutta miten löytää aikaa innovoinnille ja sille, että katsoisi omaa päivittäistä tekemistään pidemmälle, kun kaikilla on kiire ja aikaa kuluu tulipalojen sammutteluun?

Tua Björklund kehottaa katsomaan avoimin mielin, mitä asiakkaat tekevät – olivat kyseessä sitten yrityksen asiakkaat tai sisäiset asiakkaat omassa organisaatiossa.

"Katsomalla avoimin mielin, millaisia tarpeita siellä ehkä olisi, mihin ei vielä pystytä vastaamaan, tai mitä siellä on tuloillaan, niin se voisi olla sellainen ykkösjuttu, mistä löytyy sekä mahdollista arvoa myös motivaatiota tehdä asialle jotain."

Miten yritys voi tunnistaa uusia mahdollisuuksia ja jalostaa niitä innovaatioiksi? Miten innovointia tehdään hallitusti? Miten epäluovaksi itsensä mieltävä henkilökin voi keksiä ja kehittää uutta? Mitä ovat kilpikonna-askeleet? Näistä asioista keskustellaan tässä podcast-jaksossa.

Apulaisprofessori Tua Björklund on yksi Aalto Design Factoryn perustajista. Hänen tutkimuksensa keskittyy tuotekehitys- ja muotoiluosaamiseen, oppimiseen ja ideoiden edistämiseen organisaatioissa. Design Thinking Manager Miko Laakso työskentelee DNA:ssa ja tekee väitöskirjaa Aalto Design Factoryssa. Jakson juontaa toimittaja Reetta Räty.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Podcast: Miten innovoinnissa voi onnistua?

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on kokoelma ajatuksia herätteleviä artikkeleita, podcasteja, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liike-elämästä ja itsensä kehittämisestä. Englanninkielinen Aalto Leaders' Insight Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille noin kerran kuukaudessa. Tilaus on halutessasi helppo perua. Katso esimerkki.

Aalto University Executive Education Oy ja sen konserniyhtiöt voivat käyttää tietojani markkinoinnissa pitääkseen minut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseen minua edistämään uraani. Katso tietosuojapolitiikka.